Wydanie dowodu osobistego
Miejsce załatwienia
Telefon kontaktowy
055 244-81-61Adres e-mail
sekretariat@uglelkowo.plWymagane Dokumenty
2. Dowód osobisty (jeżeli był wydany) lub inny dokument stwierdzający tożsamość np. paszport
Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku należy dołączyć orzeczenie o niesprawności.
Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć fotografię z nakryciem głowy,o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku należy załączyć zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej.
Termin i sposób załatwienia
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się osobiście w dowolnym urzędzie na terenie kraju.
W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych (dotyczy również osób małoletnich) wniosek składa jeden z rodziców, kurator lub opiekun prawny. Przy składaniu wniosku wymagana jest obecność osoby małoletniej, która ukończyła 5 rok życia oraz osoby ubezwłasnowolnionej.
Osoba małoletnia może złożyć wniosek samodzielnie nie wcześniej niż 30 dni przed datą 18 urodzin.
Utracony dowód osobisty podlega unieważnieniu z dniem zawiadomienia o jego utracie.
Dowód osobisty wydawany jest niezwłocznie po jego otrzymaniu z punktu drukującego tj. z Centrum Personalizacji w Warszawie. Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy, w którym został złożony wniosek.
Dowód osobisty wydany małoletniemu odbiera rodzic lub opiekun prawny.
Dowód osobisty dla osoby ubezwłasnowolnionej odbiera opiekun ustanowiony przez sąd.
W celu ustalenia kodu PIN do certyfikatu oraz odbioru kodu PUK niezbędna jest obecność osoby małoletniej powyżej 13 roku życia lub osoby częściowo ubezwłasnowolnionej.
Gotowość odbioru dowodu osobistego można sprawdzić na stronie www.obywatel.gov.pl
Opłaty
Tryb odwoławczy
W przypadku wydania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Dodatkowe informacje
- Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej. Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.
- Kto uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego podlega karze ograniczenia wolności albo karze grzywny.
- Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania.
- Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 12 roku życia, jest ważny 5 lat od daty jego wydania.
Tryb postępowania w sprawach utraty dowodu osobistego
Posiadacz dowodu osobistego,którego dowód osobisty został utracony lub uszkodzony,zgłasza niezwłocznie osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy,a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium RP – dowolnej placówce konsularnej RP. Zgłoszenia można także dokonać w formie dokumentu elektronicznego.
W przypadku osób nieposiadających zdolności do czynności prawnych lub posiadających ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia dokonuje rodzic,opiekun prawny lub kurator.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych ( Dz.U. z 2021 r. poz. 816 z późn. zm.),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 5 października 2021 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydawania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu ( Dz.U. z 2021 r. poz. 1865)
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego ( Dz.U. z 2021 r. poz. 1831 )